TÕDE RÕIVASTE KVALITEEDIST JA MASSTÖÖSTUSEST - miks üks asi on hea ja teine mitte?!



Sageli esitatud küsimused: Miks toodetel on nii suur hinnavahe? 
Miks osad on tunduvalt paremad kui teised?
Selleks on erinevaid põhjuseid ja et veidikenegi sellest suurest kompotist aru saada, siis püüame seda veidi selgitada.




Masstööstus jaguneb mitmeks grupiks, igal brändil on omad eesmärgid, kuid jagaksin toodangu nelja gruppi:
- kiirmood ja võimalikult odav
- kiirmood tootjapoolsete reeglitega ehk kvaliteetsem
- mitme hooaja tooted
- kvaliteettooted

"kiirmood ja võimalikult odav", kui
olete seda eelistanud ei tasu midagi head loota. Võib juhtuda, et peale esimest pesu Te enam seda selga ei pane või selguvad muud asjaolud - vahel võib kõik häsiti minna ja te olete koos pikalt ja õnnelikult.
Milles asi? Nagu nimetus ütleb on see mõeldud lühiajaliseks kandmiseks ja selle tootmine on viidud võimalikult odavaks ja kasutatud ka võimalikult odavaid materjale. See on nii planeeritud, et müüa võimalikult rohkem ja uue kollektsiooni tulekuks on juba eelnev läbikantud. Samas pakub see inimestele kellel ei ole suuri võimalusi leida taskukohast toodet, mis paraku võib matemaatiliselt teha oluliselt kulukama valiku.
Kindlasti on see kõike muud kui säästlik ressurside kasutus nii materjaalselt, kui looduse reostuse osas. Viimati puudutas antud teemat Reet Aus oma filmis "Moest väljas" / filmi treiler.

"kiirmood tootjapoolsete rangemate reeglitega ehk kvaliteetsem" idee sama, kuid brändil on osaliselt rangemad nõudmised toodangule, mis tõttu võib rõivaste kandmise aeg pikeneda, kuid mitte väga oluliselt. Vahel teevad brändid odavamasse kollektsiooni lühema ajalisi tooteid, et pakkuda turu survest soodsama hinnaga tooteid.
Siin võime rääkida ka tootetest, mis on suunatud konkreetseks otstarbeks (kooli lõpetamiseks ülikonnad või mõni spordiala vm. spetsiifiline või ühekordse rõivastuse vajadusega tegevus), aga et pakkuda siiski natukenegi konkurentsivõimelist hinda, on järele andmisi tehtud nt õmbluskvaliteedis või materjalis või milleski muus.
Siia gruppi võivad kuuluda ka brändid, kelle tegelik suund ja soov on olla kvaliteetne, kuid turu surve odavusele sunnib neid nn ellujäämise nimel pakkuma madalama hinnaga tooteid, mille tõttu ei saa pakkuda antud toodetele sama kvaliteeti - vahel tehakse selleks eraldiseisvad kollektsioonid või kuulub ühele ettevõtele mitu brändi ja iga brändi suund kõneleb enda eest.

"mitme hooaja tooted" - tegelikkuses ei ole päris sellist grupp, aga tundus hea mõiste ülejäänu kokku võtmiseks. Siia kuuluvad tooted, mis on põhjalikumalt läbi planeeritud ja/või suunatud konkreetseks otstarbeks ning eesmärk on pakkuda paremat toodet - siin kohal on juba küsimus, kellele bränd on oma tooted suunanud ja sellele vastavalt oma toote kavandanud.
On selge, et üks ja sama toode ei sobi linna bufeedes hõljuvale daamile ja heinamaal elu nautivale neiule.

"kvaliteettooted" Põhjalikumalt läbi planeeritud tooted, enamasti kvaliteetsest materjalist ja õmblustehniliselt samuti kõrgete nõudmistega. Enamasti on ka materjali valik läbimõeldud ja valitud iseloomuomadustelt sobivam jne., võimalik et on viidud läbi erinevad katsed, et toode täidaks oma eesmärki või saaks anda tootele teatava garantii. Loomulikult kajastub see kõik hinnas - näiteks maksavad need püksid alates 300€ või rohkemgi.

Paljudel brändidel on erinevadesse gruppidesse kuuluvaid tooteid - ühed on kvaliteetsemad teised vähem ja soodsamad, sageli selleks et ettevõtte rahavood tasakaalus hoida.


Hiina vm. päritoluga interneti teel saabuva kauba kohta pole ilmselt enam selgitust vaja. See on nagu lotovõit, kuigi jah mõningal juhul võidu %  on suurem...



Hind. Oleme kõik ilmselt kuulnud väljendit: "ma ei ole nii rikas, et odavaid asju osta!"
Tegelikuses ei saa enam hinna järgi lähtuda. Loomulikult ei tasu eeldada et alla 20 € eest ostetud trikotaazist pluus välja ei veni peale esimest pesu. Kuid ka kallimatel toodetel esineb nn kiire kulumise või läbi planeerimatuse juhtumeid. Hind peegeldab pigem sellesse panustatud aega ja finantseeringuid ja ka töötasusid ja kahjuks ka sageli loodusreostust, mille vältimise eest ilmselgelt pole tehtud kulutusi  - ilmselgelt Eestis või Euroopas toodetu on kallim ja mida väiksem on valmistatud kogus, siis seda kõrgem hind.
Pigem tasub lähtuda brändi panoraamist - milleks ja kui kauaks tooteid valmistatakse.


Mõned mõisted:
Kauplustesse suunatud tooted tähistatakse sageli väljenditega "off-the-shelf " ; "ready-to-wear" või ka "resort" rõivad, mis olid algselt turustamiseks kallites kauplustes suunatud jõukale kliendile, kes pidid veetma jõulujärgsele / uusaasta nädalat sooja ilmaga kliimas (varem kasutatud ka "season"; "cruise wear"; "upscale").

"tailored" või "tailor-made" - liiga sageli kasutatud ja tarbiat eksitav, jah - see võib olla rätsepa erialaga inimese valmistatud, kuid see ei ole rätsepatöö - kui see pole Teile tehtud. Sageli kasutatakse neid väljendeid et näidata kvaliteeti, paraku on see nii laialt kasutuses, et sellest lähtuda ei saa.

Individuaaltööle võidakse lisada märge, mis tähistab et toode on eritellimuse järgi tehtud:
"custom-made" - kliendile valmistatud;
"made to measure" - mõõtude järgi valmistatud, võib olla ka poolfabrikaat;
"made to order" - tähistab, et toode on eritellimuse järgi tehtud.
"bespoke" või "bespoke tailored" - tähistab, et toode on ehituslikul moel tehtud ehk peaks olema spetsiaalselt teie peal ehitatud.


Nüüd on ilmselt pea täielikult sassis ja täiesti mõistetav - päris ühest vastust anda ei saa, 
kuid:
- tasub tutvuda nn brändi juhtkirjaga, et saada aimu millisel põhimõttel on ettevõte 
   oma brändi loonud ja oma tooteid valmistab
- kindlasti ei tasu uskuda, et nt. 10-20 €-ga saate head püksid ja 100 €-ga õhtukleidi
- tehke endale selgeks kui pikka aega Te konkreetset toodet vajate
- ehk on mõistlik teha ka väike arvestus kui suur on kulutus mõne teise toote puhul 
    (nt. Teil on kogemus, et ühe brändi toodega käisite 3 aastat 
    ja teise brändi puhul ainult aasta)
- toote ostmisel tutvuge materjali koostisega ja kasutusjuhendiga - ehk selgub midagi 
   mis Teile ei sobi või on mõni oluline märkus toote kasutamisel

Lõpetuseks - kõik algab planeerimisest, kui sellelt hoitakse raha ja aega kokku, siis saame toote mis äkki sobib mingiks otstarbeks, kuid võib juhtuda, et suurt mitte millekski - nagu muude asjadegagi. Koospüsimine sõltub tehtud kvaliteetsest tööst ja õigesti valitud vahenditest.
Kindlasti tuleb toote lõpphinnas kinni maksta toote disain, planeerimine, materjalid, tootmine, tehtud reklaamprojektid ja muu turundus k.a. müügiprotsess, mingi % ettevõtte kontorikuludest ja planeeritud kasum - enamus tootele ettenähtud kulud jagunevad eksemplaride arvule ehk mida rohkem toodetakse konkreetset eksemplari, siis seda konkurentsi võimelisemat hinda on võimalik pakkuda. Mis tähendab aga et toode peaks olema võimalikult universaalne ja sobima paljudele - eriti hea on veel see, et seda peaks saama müüa mitu hooaega.
Tundub kuidagi võimatu, et saada head toodet ja kui siia lisada veel muud eeldatavad asjaolud...

Lisasime mõned videod, et anda ettekujutus kuidas valmivad erinevad tooted:
JOPE / How It´s Made Winter Jacket
RAHAKOTT / Discovery: How It´s Made Leather Wallets
ÜLIKOND / Discovery: How It´s Made Suits
TEKSAD, klassikalised / Discovery: How It´s Made Jeans
TEKSAD, efektidega / How It´s Made Jeans
SULEPARKA / How a Canada Goose Parka is made...
HAVAI SÄRGID / How Hawaiian Shirts are Made
PÄEVASÄRK / Dress Shirt Factory (Exiid International)
BIKIINID / How Bikinis Are Made


Individuaaltööna (rätsepatööna) ei valmistata tooteid täpselt sama moodi, kui tööstuses.

Meeste pintsaku valmimisest on päris põhjalikud videod teinud Iirimaa rätsep Rory Duffy, kus nimetab küll valmistatavat toodet mantliks (inglased nimetavad "Coat" ka sügisese pintsaku kohta), kuid meil nimetatakse seda siiski pintsakuks - mitte küll klassikalise ülikonnajuurde kuuluv, kuid tehnoloogiliselt sarnane.

Haute Couture tooted:
Dior Couture Kleit / The Making Of A Dior Couture Dress 
Making-of the CHANEL Fall-Winter 2014/15 Haute Couture Collection

_____________________
* Houte Couture - tuleneb prantsuskeelest "kõrge õmblemine" või "kõrge mood". Haute Couture on kaitstud nimetus, et ei tohi kasutada, välja arvatud ettevõtetes, mis vastavad teatud täpselt määratletud standarditele. Kuid termin on kasutusel ka lõdvemalt kui kirjeldada kõrgmoena kliendile valmistatud riided. Houte Couture tähendab loodud eksklusiivset eritellimusel valmistatud rõivast. Haute Couture on hinnaline mood, mis on ehitatud ja valmistatud käsitsi algusest lõpuni, kõrge kvaliteediga, kallist ebatavalistest kangast ja mis õmmeldakse äärmise tähelepanelikkusega detailide suhtes. Kasutatakse sageli aeganõudvaid käsitsi teostatavaid tehnikaid. Haute Couture rõivad on sageli konkreetse kliendi jaoks, mis on valmistatud kandja mõõtudele ja figuurile. Arvestades, kui palju aega, raha, oskusi ja teadmisi on vaja iga eseme valmistamiseks - see tõttu on Haute Couture rõivaste puhul ei peeta eelarvet asjakohaseks.
** Bespoke - on enamasti kasutusel meeste puhul samadel eeldustel nagu Houte Couture naiste puhul, kuid viimasel ajal kasutatud sageli ka naiste rõivaste puhul ja kahjuks mitte alati ei kasutata seda korrektsel eesmärgil.

Kommentaarid